Acasă > Planificare > Cum sa vinzi online profitabil cand altii pierd bani

Cum sa vinzi online profitabil cand altii pierd bani

martie 16th, 2009

Poate ca ai vazut o reclama care spune ca 2008 e anul in care iti vei deschide un magazin electronic. Sau te tenteaza ca in timpul liber sa-ti deschizi o afacere. Ori poate ca te gandesti sa vinzi online produsele pe care acum le vinzi in magazinul tau traditional.

Daca tii la banii tai si preferi sa nu-i vezi cum zboara pe geam probabil ca acum cauti raspunsuri. Raspunsuri la intrebari precum:

  • Ce sa vand online?
  • Cat trebuie sa investesc?
  • In cat timp imi voi recupera investitia?

In momentul in care te-ai documentat deja cat de cat s-ar putea sa te intrebi si:

  • Cate comenzi trebuie sa am lunar pentru a nu iesi in pierdere?
  • Cati vizitatori trebuie sa am in fiecare luna?
  • Cum ii aduc in magazin?
  • Cand e momentul sa angajez personal?
  • De ce sa ma apuc mai intai?

Raspunsurile ti le da M.U.N.C.A

Nu e vorba de munca aceea care il face pe om ci MUNCA de care depinde profitul unui magazin electronic

O formula simpla dar care iti spune esentialul despre potentialul de a face profit al oricarui magazin electronic

Profit = M x U x N x C x A
M= valoarea medie a unei comenzi

U = factorul uman. Foarte important cand magazinul se dezvolta si numarul de comenzi incepe sa creasca. Voi reveni la acest subiect ceva mai tarziu

N = numarul de vizitatori unici intr-un interval de timp. Sa zicem o luna.

C = rata de conversie a vizitatorilor in cumparatori. Din 100 de vizitatori cati plaseaza o comanda?

A= procentul mediu de adaos din preturile tale de vanzare. Cat adaugi la pretul unui produs inainte de a-l vinde.

Asta e tot ce trebuie sa stii – la nivel ‘macro’ despre magazinul tau ca sa-ti dai seama cum iti va merge afacerea

M – Valoarea medie a unei comenzi.

O calculezi usor impartind totalul comenzilor tale intr-o perioada de timp, la numarul total de comenzi din acea perioada.

Daca nu ti-ai deschis inca magazinul poti estima o valoare uitandu-te la preturile produselor pe care le vei vinde si gandindu-te cam ce produse vor fi intr-o comanda uzuala. Mai poti sa te duci in magazine similare si sa vezi care sunt produsele cele mai vandute – de obicei le gasesti intr-o lista pe prima pagina. Faci media preturilor acelor produse si ai si tu o estimare rezonabila chiar daca nu exacta.

De asemenea mai poti gasi informatii pe tema asta cautand statistici pe internet despre comertul electronic sau citind studiul despre comertul electronic romanesc, realizat in 2008 si publicat pe site-ul ANC (document PDF, 943K). Daca linkul nu merge da-mi un email si iti voi trimite eu o copie.

U – factorul uman

Indiferent ce vinzi vei avea un anumit procent de retururi. De comenzi false. De fraude. Unii te vor lauda, altii te vor injura – public, pe forumuri, pe bloguri. Depinde de profilul magazinului tau si de clientii tai uzuali precum si de personalul tau..

Toti acesti factori iti vor diminua profitul. Poate cu 1%, poate cu 2% poate cu 10%.

Cand pornesti un magazin electronic e aproape imposibil sa evaluezi influenta factorului uman asupra profitului tau. Pe masura ce comenzile se aduna vei incepe insa sa iti faci o ideee despre valoarea lui U si vei putea sa o iei in calcul atunci cand iti faci estimarile de profit.

U este un indicator ‘de finete’ care devine relevant atunci cand ai volume mari de comenzi. Daca acum iti deschizi un magazin poti considera ca U=1 (nu influenteaza profitul) si treci mai departe.

N- numarul de vizitatori, C – rata de conversie

Am grupat acesti indicatori pentru ca nu se poate discuta de unul ignorandu-l pe celalat.

Numarul de vizitatori iti spune cate persoane iti viziteaza magazinul intr-un interval de timp dat. Rata de conversie iti spune cate comenzi primesti la fiecare 100 de vizitatori intrati in magazin.

Sa luam intai un exemplu de magazin traditional: Vrei sa vinzi articole de plaja.

Unde iti vei cauta spatiu de magazin? Undeva unde sunt multi oameni interesati de produsele tale. De exemplu la Mamaia langa plaja, in sezonul estival.

Ce faci in cazul unui magazin electronic? Cauti surse de trafic care sa-ti trimita multi vizitatori interesati de produsele tale.

De ce N si C trebuie corelati?

Pentru ca un milion de vizitatori care nu sunt deloc interesati de produsele tale valoreaza pentru tine mai putin decat un vizitator foarte interesat sa cumpere.

Pentru ca la sfarsitul zilei conteaza numarul de comenzi si nu numarul de vizitatori.

Si pentru ca atunci cand stabilesti cat bani platesti pe o reclama trebuie sa tii cont atat de cantitatea cat si de calitatea traficului primit in urma acelei reclame.

A- adaosul comercial

Ultimul element al formulei. Cat la suta din pretul unui produs este adaosul tau.

Un adaos mic inseamna ca trebuie sa faci volume mari de vanzari.

Un adaos mare inseamna ca poti fi profitabil si la un volum mic de comenzi.

Exemplu: Ai cheltuieli lunare de 10.000 RON. Daca marja ta de adaos este de 5% va trebui sa vinzi produse in valoare de 200.000 RON ca sa-ti acoperi cheltuielile. Daca marja ta de adaos este de 20% este suficient sa vinzi produse in valoare de 50.000 RON.

Sa punem totul cap la cap

P = M x U x N x C x A

M=100 RON (comanda medie in magazinul tau este de 100 RON)

U=1 (esti la inceput si inca nu conteaza)

N=10.000 de vizitatori pe luna

C=1% (o rata de conversie uzuala)

A=20% (20% din pretul de vanzare este adaosul tau)

Profitul tau lunar brut va fi de: 100 * 1 * 10.000 * 1/100 * 20/100 adica 2000 RON din care va trebui sa-ti acoperi cheltuielile lunare cu salariile, chiria, reclama etc.

E mult? E putin? Numai tu stii. Dar acum STII si poti lua decizii informate mai departe. Pentru ca oricare din acesti indicatori pot fi modificati. Trebuie doar sa stii unde vrei sa ajungi si cum vei face asta.

Ce faci acum?

In primul rand te poti felicita ca ai avut rabdarea sa citesti pana la capat si ca bonus iti ofer un mic instrument de calcul bazat pe aceasta formula.  Si acum poti incepe sa raspunzi la primele intrebari.

  • Ce sa vand online? – o intrebare importanta pentru ca de tipul de produse si de pozitia pe care o ai in lantul de distributie catre clientul final depinde marja pe care o ai.
  • Cat trebuie sa investesc?
  • In cat timp imi voi recupera investitia?
  • Cate comenzi trebuie sa am lunar pentru a nu iesi in pierdere?
  • Cati vizitatori trebuie sa am in fiecare luna?

Alte articole care te-ar putea interesa:

As vrea sa vand online, dar oare voi avea succes?

Unde se ascunde profitul din vanzarile online?

Popular: 4%

Planificare , , ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. eduard
    eduard
    iulie 27th, 2009 la 11:22 | #1

    Poti sa imi trimiti studiul pe e-mail te rog? Merci

  2. daniela
    daniela
    iunie 3rd, 2010 la 14:25 | #2

    Foarte util articolul tau. Felicitari.

  3. decembrie 12th, 2010 la 20:25 | #3

    Este corect ce ai scris in articol.Este util pentru cineva care vrea sa lanseze o afacere in online.

  4. balazs
    balazs
    februarie 11th, 2011 la 17:54 | #4

    Este super util articolul dar exemplul…
    Vorbesti de 10000 de vizitatori/luna, ok. Cineva care se apuca sa deschida un webshop si habar n-are de comert online, va fi super demoralizat dupa primele luni in care va avea cateva sute de vizitatori (in caz bun).
    Stiu ca este doar un exemplu, dar ar trebui sa fie mai aproape de realitate

  5. februarie 11th, 2011 la 18:06 | #5

    Nu vreau sa descurajez pe nimeni dar pana nu ajungi macar la 10.000 de vizitatori/luna nu iti acoperi nici cheltuielile cu contabilitatea, telefoanele, aprovizionarea etc… 😉

    E bine sa stii de la inceput cam pe la ce numar de vizitatori ajungi profitabil astfel incat sa iti faci planul si bugetul in consecinta.

  6. Laura
    Laura
    aprilie 22nd, 2011 la 12:21 | #6

    Eu sunt acel „cineva care doreste sa-si lanseze o afacere online” … Aveam in general toate datele necesare pentru crearea unui Plan de afaceri dar nu prea imi era clar cum sa le pun pe toate cap la cap. Ma refer la datele financiare – la bla bla nu intampin probleme. Cel mai de ajutor mi-a fost sa inteleg ce draq e factorul acesta de conversie. Acum e totul clar. Explicatiile tale sunt super ordonate pe idei clare. Exemplele sunt simple… acum conteaza foarte mult si ce fel de afacere on-line vrei sa deschizi. Nu toate vanzarile de servicii online necesita cheltuieli prea mari. La inceput poti sa muncesti singur mai mult pana te pui putin „pe piata”, lasi „biroul”… muncesti de acasa. Daca vinzi servicii nu ai nevoie de magazii/spatii depozitare, cheltuieli de livrare de aprovizionere, etc. Ce vreau sa spun cu asta este ca, fiecare trebuie sa-si calculeze propriile estimari in functie de ceea ce-si doreste sa vanda.
    Pe mine m-ai ajutat foare mult cu aceste articole, m-ai scos din ceata!
    Multumesc!
    Va doresc tuturor un Paste fericit alaturi de cei dragi.
    Cu stima,
    L

  7. Manu
    Manu
    mai 16th, 2011 la 21:39 | #7

    Ai uitat sa mai pui un singur lucru in acest plan.O pierdere de 20% din comenzile preluate din acel procent de 1% din vizitatori.Pierderi cum ar fi: colete neridicate si retururi.Stiu asta din propria experienta

  8. mai 16th, 2011 la 21:49 | #8

    Te referi la factorul uman (U)? :) Oricum trebuie sa tii cont ca depinde mult si de domeniu si de cat de bine prezinti informatia in magazin.

  9. februarie 25th, 2013 la 18:46 | #9

    Secretul succesului este in fond acelasi in online ca si in magazinele stradale: produse de calitate, preturi acceptabile, grija fata de client. Este bine sa pornesti cu asteptari mici pe termen scurt dar sa tintesti sus pe termen lung, altfel vei fi dezamagit repede sau nu vei porni suficient de determinat.

  1. mai 17th, 2009 la 21:32 | #1
  2. iunie 28th, 2012 la 11:35 | #2