Acasă > Generalitati/stiri, Planificare > De ce peste 98% din magazinele electronice romanesti merg in pierdere sau pe aproape

De ce peste 98% din magazinele electronice romanesti merg in pierdere sau pe aproape

martie 16th, 2009

Inainte de a raspunde la aceasta intrebare e cazul sa precizez de unde am scos cifra de 98%.

Nu am citit un studiu si nici nu am studiat rezultatele financiare ale firmelor care vand online in Romania.

Nu am nevoie pentru ca e suficient sa fac un calcul simplu:

  • Pe trafic.ro in sectiunea comert electronic gasim cam 2450 de magazine. 2% din 2450 inseamna aproape 50 de magazine.
  • La pozitia 50 traficul ajunge la 11.000 de vizitatori unici pe saptamana. Adica aproximativ 45.000 pe luna.
  • Aplicand o rata de conversie de 1% (o medie destul de realista, desi poate putin optimista) asta inseamna 450 de comenzi in fiecare luna.
  • La o valoare medie a comenzii de 100 de lei si o marja de 20% reiese ca incasarile lunare sunt de 45.000 de lei si profitul brut de 9.000 de lei.
  • Cand scadem TVA, salarii, chirie, telefon, contabilitate, ceva reclama, ambalaje, gaduire etc. profitul dispare cat ai clipi sau se duce spre neglijabil.

C.C.T.D.: 98% dintre magazinele virtuale din Romania o duc de la rau in jos.

Nota pentru rigurosi: Stiu ca nu toate magazinele din Romania sunt in trafic.ro si ca nu toate au comanda medie de 100 RON si marja de 20%. Dar adesea combinatia valoare medie/comanda x marja duce pe la 20-25 RON. La multe e mult mai rau si la putine e mult mai bine. Per ansamblu consider ca estimarea ne arata ordinul de marime si asta e suficient pentru a servi scopului acestei discutii.

Am constatat fenomenul sa vedem cauzele posibile

O parte din magazinele in pierdere sunt in faza de startup si e normal sa fie in pierdere. Daca vor iesi din aceasta faza ramane de vazut.

Restul insa, sunt in pierdere pentru ca nu stiu cum sa faca profit, nu au resursele financiare sa se devolte sau nu fac fata concurentei.

Intrebarea care se pune este: au avut vreodata un plan? Eu cred ca nu.

Aparenta usurinta cu care poti incepe sa vinzi online este cauza principala a esecului multor intreprinzatori autohtoni.

Cand citesti peste tot pe internet ca oricine poate incepe o afacere online fara stocuri, fara angajati si fara chirie incepi sa crezi ca e asa. Cand vezi ca ai solutii gratuite de comert electronic te gandesti ca nici nu costa mult.

Mai deschizi televizorul si un tanar zambitor iti spune ca anul asta isi va deschide un magazin electronic iar altul iti explica relaxat cum magazinul tau online va vinde in toata lumea.

Deja visezi cum tu dormi si magazinul vinde. Clientii dau navala si nu-ti ramane decat sa numeri banii. Ce poate fi mai simplu?

Ametit de iluzii si atras de lipsa unei bariere de intrare – nu e nevoie de multi bani sau mult timp ca sa-ti deschizi magazinul electronic – e usor sa treci direct de la idee la actiune, fara sa analizezi serios situatia si fara sa-ti faci un plan serios.

Mirajul e atat de puternic incat prinde atat intreprinzatorii de weekend – cei care cauta intr-un magazin virtual independenta financiara visata – cat si pe cei care au afaceri in alt domeniu dar luati de val intra cu prea multa usurinta in ecommerce, fara sa-si faca temele cum ar face daca li s-ar propune o investie de 100.000 de euro de exemplu.

Pentru ca pare atat de simplu. Doar ca nu este.

Update (22.03.09): au mai constatat si altii ca multe magazine online merg in pierdere.

Popular: 1%

Generalitati/stiri, Planificare ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. eduard
    eduard
    iulie 24th, 2009 la 19:05 | #1

    Valoarea medie a comenzii e mai mare decat cea estimata de tine. Ca si referinta http://standard.money.ro/articol_88202/valoarea_medie_a_comenzii_online_a_scazut_cu_pana_la_50.html
    Valoarea medie a comenzii are impact direct asupra profitului si trebuie evaluata mai exact, de preferat in functie de profilul magazinului

  2. iulie 24th, 2009 la 19:27 | #2

    @eduard
    Corect. In IT valoarea medie a comenzii este mai mare, dar si marja (procentuala) mai mica.

    La un magazin din categoria celor 98% de care vorbesc (trafic sub 10.000/luna – deci firma mica, fara un avantaj real fata de competitori, care concureaza mai ales la pret) vorbim de 3-5% aplicati la 800RON ceea ce inseamna 24-40 ron deci calculul ramane cam tot pe acolo.

  1. iunie 28th, 2012 la 11:33 | #1