Acasă > Generalitati/stiri, Uncategorized > Dezavantaje comert electronic

Dezavantaje comert electronic

Ma uitam mai devreme prin loguri si am observat ca destul de multi vizitatori ajung pe blog cautand ‘dezavantaje comert electronic’ sau ceva similar. Ajung insa pe pagina cu articolul despre solutiile de comert electronic gratuite si in mod sigur nu asta cauta.

Am decis asadar sa abordez si acest subiect.

Ce dezavantaje are comertul electronic?

Avand in vedere ca eu sunt convins de nenumaratele avantaje ale comertului electronic mi se pare dificil sa ii gasesc dezavantajele, dar voi incerca.

1. Lipsa informatiilor despre produse

Intr-un magazin normal iti vine marfa, o pui pe raft, mai selectezi cateva produse si faci un pilant cu oferta lunii. In rest vine vizitatorul in magazin, se uita in jur, gaseste raionul care il intereseaza, se uita la produse, mai intreaba ceva (vanzatorul ii raspunde daca stie – de obicei nu stie) si din magazin iese tot un vizitator sau poate un cumparator.

Intr-un magazin online situatia e alta. Iti trebuie o lista de produse. La fiecare in parte trebuie sa te gandesti ce informatii sunt relevante pentru potentialii clienti. Ce imagini ale produsului arata detaliile pe care clientul le cauta. Ce criterii de filtrare il pot ajuta sa caute in sute de produse aparent identice.

Toate aceste informatii sunt absolut necesare, sunt importante, sunt esentiale, sunt critice dar lipsesc cu desavarsire de la majoritatea furnizorilor autothoni. Vrei sa vinzi de la ei? Ia oferta (in Excel daca esti norocos, pe fax daca ai ghinion) si pa pa pa pa cum zice Mr. Badea. Esti pe cont propriu. N-avem poze. N-avem descrieri. N-avem update de preturi in timp real. N-avem timp de tine daca nu esti un mare lant de supermarket-uri care ne face 50% din vanzari. Sau avem informatia dar o iei tu cu copy/paste din super ERP-ul nostru care nu poate exporta nimic asa ca trebuie intri pe fiecare produs in parte ca sa o salvezi (dupa ce copiezi cu manuta o oferta de pe fax incepi sa crezi ca varianta asta cu copy/paste e super avansata).

Ca sa depasesti acest obstacol intri pe internet si vezi ce descrieri a pus producatorul (daca are site). Sau te uiti ce descrieri au pus alti comercianti din Romania sau din alte tari. De unde au luat pozele (poate te-ai intrebat de ca gasesti watermark pe multe poze din magazinele virtuale? Pai tocmai pentru ca respectivii au consumat mult timp si bani ca sa faca rost de ele sau ca sa si le faca singuri si nu vor sa le dea de-a gata altora).

Toate astea inseamna consum de timp si bani si sunt in momentul de fata un mare dezavantaj al comertului electronic. Sau o bariera de intrare daca vrei –  ai nevoie de persoane care sa se ocupe de asta si cand lansezi un magazin cu mii de produse iti trebuie resurse serioase.

2. Cand un client vrea urgent un produs de obicei se duce intr-un magazin traditional

Comertul online se bazeaza adesea pe stocuri aflate la altii. Chiar si cand produsul e in stocul propriu exista o serie de proceduri ce trebuie urmate in vederea livrarii si o ‘coada de asteptare’ in care este pusa fiecare comanda noua.

De aceea rar se intampla sa poti comanda si primi in cateva ore produsele dorite. De obicei dureaza cel putin o zi de cand comanzi si pana cand primesti produsul. Cel putin o zi daca esti din acelasi oras si ridici personal produsul sau este trimis prin curier rapid.

Daca imi arde buza dupa un cartus de imprimanta ca mi s-a terminat in timp ce tiparesc o prezentare nu stau o zi. Ma sui in masina si merg la cel mai apropiat magazin ca sa il iau pentru ca sansele de a-l primi in cateva ore dintr-un magazin online sunt aproape nule. La fel si daca vreau azi un cadou.

E pur si simplu prea costisitor pentru un magazin electronic nespecializat sa aiba un sistem logistic extrem de rapid pentru ca de obicei nici clientii nu vor sa accepte un cost de expeditie ridicat. Asa ca se face un compromis: clientul accepta sa astepte un anumit termen pentru livrare in schimbul comoditatii si economiei facute atunci cand comanda online.

3. Daca nu ai deja un nume, puterea de negociere in relatia cu furnizorii este zero.

Vei plati produsele la ridicare si vei avea conditiile comerciale cele mai stricte. Unii furnizori iti vor spune ca nu lucreaza cu magazine online. Altii ca nu livreaza la magazine online si ca trebuie sa vii singur dupa produse. Abia dupa ce incepi sa iti demonstrezi seriozitatea e posibil sa primesti conditii mai avantajoase si servicii de suport. Jumatatea plina a paharului? Cand platesti produsele la livrare unii furnizori iti ofera o reducere suplimentara fata de pretul de lista.

Pentru moment nu-mi mai vin in minte alte dezavantaje ale comertului electronic desi sigur mai exista. Comenteaza fara jena daca ti le aduci tu aminte.

Popular: 3%

Generalitati/stiri, Uncategorized ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. mai 28th, 2009 la 16:41 | #1

    Ca si cumparatoare/vanzatoare de pe net, nu sunt de acord cu dezavantajele enumerate.
    1. Lipsa informatiilor despre produse? N as spune. Despre ce situri vorbesti? Pana si eu pe blogul meu amarat unde vand trei lulele trei surcele, dau toate informatiile posibile si pun si cate 3,4 poze ale produsului. Ca sa nu mai vorbim de http://www.emag.ro sau http://www.vanzaremobila.ro, unde afli si ce nu nu visezi despre produse. Dupa cum observi sunt .ro- uri, si nu .com uri. Ne am mai civilizat si noi.
    2. Aici sunt partial de acord. Daca te grabesti, mai bine mergi pana la magazin si ti cumperi ce vrei. Dar aici intra timpul de condus/mers cu autobuzul, stat la coada, asteptat vanzatoarea acra din dotare, cumparat, carat la masina/sau prin metrou. Daca mai poti rabda o zi, sau chiar mai putin, iti vine acasa produsul.
    3. Aici nu stiu, nu ma bag. Dar cred ca tine de capacitatea de convingere a fiecaruia, si de stilul de negociere. Nu cred ca degeaba gasesti pe net produse mult mai ieftine decat la magazinele clasice. Cred ca stiu sa negocieze baietii cu siturile nu?
    Singurul dezavantaj pe care il vad eu la comertul electronic este ca nu vezi produsul. Adica nu poti sa l pipai si sa ulri este. Nu l poti incerca, mirosi, intoarce pe toate partile.
    In rest ma declar fan shopping online. Stau frumos cu cafeluta n mana, si intru in 10 magazine virtuale in acelasi timp. Bine inteles ca sunt si sceptici care zic ca ce i in mana nu i minciuna, dar eu una am trecut de bariera asta psihologica. Nu toata lumea trebuie sa cumpere de pe net. Daca ar fi asa, ce ar mai face saracii proprietari cu magazine clasice si vanzatoarele lor ciufute? :)

  2. mai 28th, 2009 la 19:35 | #2

    Se pare ca nu am fost eu destul de explicit – articolul priveste lucrurile din perspectiva comerciantului si nu a cumparatorului. Ma refeream mai exact la lipsa informatiilor de care am nevoie ca si comerciant ca sa prezint produsele pe site.

    Referitor la preturile mici – acestea rezulta adesea din marje mici si mai rar din putere de negociere :)

  3. Lily
    Lily
    octombrie 20th, 2010 la 09:57 | #3

    Nu am nimic de comentat caci atat Ina cat si Mihai au drepatate .Eu am doar catava intrebari despre cpmertul on line .

    Livrarea se va face de catre Posta Romana , Cargus , Fan Curier etc ?

    La inceput este nevoie de un stock important ?

  1. mai 27th, 2009 la 20:43 | #1