Acasă > Administrare continut, Logistica, Solutie tehnica, Uncategorized > Magazinul care se administreaza singur – utopie sau…?

Magazinul care se administreaza singur – utopie sau…?

Odata cu internetul au aparut si o multime ‘propuneri de afaceri online’ care au la baza acelasi concept: tu platesti o suma de bani ca sa afli ideea, apoi o pui in practica si pleci definitiv in concediu.

Sau in fine, mai treci pe la banca atunci cand ai nevoie sa scoti ceva bani produsi de afacerea ta 100% automata, fara riscuri si fara investitie.

Desigur ca in 100% din cazuri ideea nu e asa geniala si sigura cum ti se promite si de fapt trebuie sa muncesti mult ca sa iasa ceva (daca iese). Pentru ca daca ideea era asa de buna ar fi pus-o in practica cel care ti-a vandut-o nu? Si era el in concediu permanent fara grija de a-ti vinde tie ceva.

Si totusi la baza acestui mit sta un adevar – internetul te poate ajuta sa economisesti timp si bani daca poti sa-l pui la treaba. 

Sa vedem un exemplu care ilustreaza asta – www.projectorlamps.ro

Magazin cu lampi de video-proiector. Are in spate un sistem care comunica in timp real cu baza de date a furnizorilor, preia actualizarile de preturi si stocuri, adauga si sterge automat lampi in magazin atunci cand acestea apar sau dispar din oferta, preia automat zi de zi cursul valutar si transforma preturile in valuta in lei.

Ce face administratorul magazinului? Il promoveaza si onoreaza comenzile. ATAT. Suna bine? Mie da.

Este sistemul 100% automat? Nu. Cineva monitorizeaza zilnic rezultatele importului si se ocupa de onorarea comenzilor. Insa este aproape de sistemul ideal.

(In opinia mea un sistem ideal ar fi cel in care dupa o investitie initiala in setup si configurare magazinul proceseaza automat toate informatiile de care ar enevoie (inclusiv cele despre produse), valideaza comenzile si le trimite la fiecare furnizor in parte. Furnizor care tipareste factura emisa de sistemul meu, expediaza produsul si mie imi trimite marja agreata pentru producerea vanzarii. Este plauzibil un astfel de sistem? Sunt sigur ca da, dar mai e de lucru.)

Ce poti face tu azi ca sa reduci timpul consumat cu administrarea informatiilor din magazinul tau?

Ai nevoie de 2 lucruri:

1. Furnizorii tai sa aiba un sistem care sa iti permita sa afli automat preturile si stocurile in timp real sau macar cu o frecventa suficient de mare ca sa fie un sistem pe care te poti baza

2. Magazinul tau sa aiba un modul care sa prelucreze aceste informatii – in formatul oferit de fiecare furnizor – si sa isi actualizeze automat baza de date.

Punctul 1. – Furnizorii

Din pacate aici intervine o mare dezamagire. Indiferent de tipul de produse pe care il vinzi sau vrei sa il vinzi, majoritatea importatorilor si distribuitorilor din Romania nu sunt capabili sa-ti ofere informatii de actualitate, accesibile online.

Pare ciudat dar firme cu zeci si sute de angajati, care ruleaza zeci sau sute de milioane de euro pe an, nu au un sistem care sa iti trimita automat un Excel cu date sau care sa iti permita sa accesezi automat o interfata de unde sa citesti datele de care ai nevoie. Chiar si cei care au un sistem accesibil online nu au de obicei si unul de export automat sau accesibil automat (exceptiile le numeri pe degete).

Si mai tragic este ca cei responsabili direct de viitorul firmei dau din umeri si nu sunt interesati sa rezolve problema, considerand ca nu e a lor. Cine vrea sa cumpere de la ei trebuie probabil sa se adapteze. Am avut chiar supriza ca discutand cu directorul general al unui mare distribuitor care prelua comenzi telefonic (!) sa-mi spuna ca da, au costuri cu asta si pierd comenzi cand suna ocupat si cand clientii comanda produse care nu mai exista dar sunt in ton cu piata deci e ok…

Rezultatul este ca cei care vand online sau offline stau toata ziua pe telefon sau messenger cu furnizorii, iau la mana faxuri, PDF-uri, fisiere DOC si, cand sunt norocosi, cate un Excel sau CSV (trimis din joi in Paste, cu zero informatii despre stoc sau informatii expirate) si ca urmare internetul este plin de site-uri cu informatii inexacte si de cumparatori frustrati care vad un produs peste tot dar nu pot sa-l cumpere pentru ca el de fapt nu mai exista.

La randul lor oamenii furnizorului care sunt la celalalt capat pierd o gramada de timp raspunzand la mesaje, telefoane, emailuri, verificari de stoc etc.

Un consum enorm si inutil de energie si resurse care ar putea fi evitat cu investitii minime de fiecare parte.

Ce se poate face aici? Unii clienti de-ai mei si-au creat sisteme proprii complicate care proceseaza fisierele primite de la furnizori si genereaza fisiere cu date utilizabile in magazinele lor. Altii au acceptat situatia asa cum e si merg inainte cu piata sau au renuntat la colaborarea cu anumiti furnizori.

Punctul 2 – Comerciantii

Si aici mai este  de lucru. Majoritatea magazinelor online din Romania necesita un mare consum de timp pentru actualizarea informatiilor. Sunt si exceptii desigur – in special la firmele care si-au dezvoltat in timp sisteme proprii, inaccesibile insa ca investitie micilor comercianti.

Pe masura insa ce distribuitorii din Romania se vor adapta (si vor incepe sa inteleaga ca automatizand distributia informatiei economisesc timp si bani pe de o parte si isi cresc vanzarile pe de alta parte) magazinele vor prinde din urma si isi vor construi propriile sisteme de preluare a acestor informatii.

Am lasat la urma reclama

Pentru ca noi si clientii nostri ne-am lovit de problema descrisa mai sus si pentru ca eficienta este cuvantul cheie care consider ca ne descrie am facut deja un prim pas creand sistemul PeStoc.ro. Acesta permite inregistrarea gratuita a comerciantilor si furnizorilor si transforma ofertele trimise de furnizori in date utilizabile imediat de catre comercianti. Datele poti fi exportate manual in mai multe formate sau poti fi trimise automat de sistem la o adresa configurata de comerciant.

Am mai facut inca un pas si am implementat in magazinele noastre un sistem de comunicare automata cu PeStoc.ro rezultatul fiind actualizarea in timp real a preturilor si stocurilor din magazin atunci cand un furnizor isi actualizeaza oferta.

Desigur ca se actualizeaza doar preturile si stocurile de la comerciantii prezenti in sistem. Dar daca ai un furnizor care nu e inca inscris il poti invita tu sa se inscrie si sa colaborati astfel gratuit. Iar el va avea avantajul ca odata inscris orice alt comerciant din sistem poate colabora cu el.

In concluzie: daca ai deja un magazin electronic sau vrei sa iti deschizi unul sau daca esti distribuitor/importator de produse fa-ti acum un cont gratuit si testeaza sistemul. Iti garantez ca dupa ce vezi cat timp economisesti si cat de multumiti sunt clientii tai (care vor vedea informatii corecte pe site) nu vei mai vrea sa auzi de altceva :)

Popular: 1%

Administrare continut, Logistica, Solutie tehnica, Uncategorized , , , , , , , ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. Nu exista comentarii.
  1. Nici un trackbacks momentan.