Ce este o afacere online?

iunie 24th, 2009

Inainte de a citi mai departe iti propun un exercitiu simplu: intra pe Google si cauta ‘Afacere online‘ (sau da click direct pe link, se va deschide intr-o fereastra noua).

Ce gasesti cand te uiti la reclamele din pagina si la primele rezultate? ‘Bani pe internet de acasa’, ‘castiga legal bani pe net’, ‘afaceri online pentru timpul liber’, ‘castiga dolari online… bani pe web’, ‘castiga pana la 1000+ $ lunar’ (ultima e chiar amuzanta pentru ca nu pot sa nu remarc faptul ca ‘pana la’ si ‘+’ se cam bat cap in cap) .

Daca intri pe oricare dintre aceste pagini mesajul este invariabil ceva de genul ‘poti face bani online cu o metoda secreta pe care o afli daca imi platesti ceva’. Iti garantez ca merge, uite eu am facut 2.756,72 lei saptamana asta si la fel si G.Ionescu din Suceava si V.Popescu din Bucuresti.

Genul acesta de ‘afaceri online’ se bazeaza pe naivitatea clientilor si pe principiul ca foarte multa lume vrea sa faca bani fara efort, fara sa-si puna intrebarea de ce cineva le-ar vinde ceva atat de valoros pe atat de putini bani (comparat cu rezultatele promise).

In fond daca am gasit o mina de aur si tot ce trebuie sa fac este sa vin cu sacosa si sa o umplu, de ce as vinde altora  ‘secretul’? Daca fac atatia bani cu atat de putin efort de ce nu angajez pe cineva sa se ocupe de asta – de fapt de ce nu angajez sute si mii de oameni sa faca asta, in loc sa vand secretul cu 100 de lei? Poate as putea chiar sa scot economia Romaniei din criza si sa scad rata somajului, devenind in acelasi timp un mogul al internetului…

Acum ca am demontat (sper) mitul schemei de imbogatire rapida, sa trecem la lucrurile serioase.

Ce inseamna de fapt ‘afacerile online’?

Orice afacere online de succes are doua componente importante:

  • un sistem de atragere a traficului
  • un sistem de transformare a traficului in bani.

Nota: Nu includ in categoria de afaceri online sistemele care folosesc internetul pentru a reduce costurile (ex. automatizarea unor procese) pentru ca acestea nu produc bani ca atare ci economisesc bani.

Revenind la afacerea online: ca sa transformi traficul in bani trebuie sa vinzi un produs sau serviciu. Poti sa vinzi ceva direct clientilor care viziteaza site-ul sau poti sa vinzi unor terti posibilitatea de a comunica cu clientii tai (mai simplu spus: publicitate).

Ca sa faci profit mai trebuie insa indeplinite doua conditii:

  1. costul de aducere a traficului trebuie sa fie mai mic decat marja ta pentru produsul/serviciul pe care il vinzi (daca iti raman 10 lei din fiecare vanzare, costul traficului necesar pentru a face acea vanzare trebuie sa fie mai mic decat 10).
  2. sa poti aduce suficient trafic ca sa depasesti pragul de profitabilitate (daca ai cheltuieli fixe de 1000 de lei/luna si – dupa ce scazi costurile aducerii de trafic – iti raman 5 lei/comanda ai nevoie de 200 de comenzi doar pentru a acoperi aceste cheltuieli. Ca urmare daca nu poti genera un volum suficient de trafic – a se citi cerere – nu vei face bani ci vei pierde.)

Cateva exemple de afaceri online

  • Magazine electronice: vand produse si castiga din adaosul comercial si din bonusurile de volum acordate de distribuitori
  • Site-uri de asigurari online: vand produse de asigurare si castiga din comiosionul acordat de asiguratori
  • Site-uri de continut: atrag trafic si vand publicitate catre firmele interesate de acei vizitatori
  • Microsite-uri: vand de obicei un singur produs/serviciu
  • Site-uri de informatii: vand accesul la informatii (cursuri, muzica, informatii de afaceri etc.  – descarcabile)
  • Jocuri online: vizitatorii sunt atrasi de un joc gratuit. Pe masura insa ce jocul evolueaza li se ofera posibilitatea de a cumpara diverse ‘upgrade-uri’.

Lista este mult mai lunga si in mod frecvent exista combinatii intre aceste modele de afaceri.

Esenta succesului lor ramane insa aceeasi: pe termen mediu afacerile online de succes isi dezvolta abilitatea de a atrage trafic la un pret mai mic decat banii pe care ii castiga de pe urma lui.

Popular: 1%

Generalitati/stiri, Promovarea produselor, Uncategorized ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!