Acasă > Generalitati/stiri, Planificare, Promovarea produselor > As vrea sa vand online, dar oare voi avea succes?

As vrea sa vand online, dar oare voi avea succes?

iulie 15th, 2009

Ti-a venit o idee de afacere online sau ti-a sugerat cineva una? Daca nu iti permiti sa arunci banii pe fereastra ai nevoie de o metoda de estimare a potentialului de profit si a sanselor de succes. Insa de unde incepi?

Pasul 1 – estimarea traficului

Orice afacere online are nevoie de trafic. Fara trafic nu exista vanzari. Fara vanzari nu exista profit. Exista o relatie directa intre cantitatea si calitatea traficului si vanzarile pe care le vei face.

Asadar primul pas in evaluarea ideii tale este sa vezi cam cat de cautat este pe internet produsul sau serviciul pe care vrei sa il vinzi.

Ca sa incepi ai nevoie de un cont de Google Adwords. E gratuit si iti poti crea unul in cateva minute.

Pe langa faptul ca iti permite sa-ti faci reclama, Google Adwords are si un instrument – Keywords Tool – care iti permite sa identifici rapid:

  • care sunt cele mai frecvent cautate cuvinte/fraze care au legatura cu produsele tale
  • cat de mare este concurenta pe fiecare dintre aceste cuvinte/fraze

Ti-ai creat contul? Intra in meniul Tools si alege optiunea Keyword tool.

Vei vedea o fereastra cu un formular in care poti introduce cuvinte cheie pentru a gasi variante ale acestora si pentru a obtine estimari ale traficului.

IMPORTANT: Chiar deasupra formularului scrie ‘Results are tailored to English, United States‘. Da click pe linkul Edit pentru a alege limba romana si Romania (daca te adresezi publicului vorbitor de limba romana si aflat in Romania).

Acum poti incepe sa folosesti acest instrument foarte util pentru oricine vrea sa vanda ceva online.

Sa luam un exemplu rapid: vrei sa deschizi un magazin cu carti de marketing.

Vom cauta asadar sugestii de fraze care sa contina aceste cuvinte. Sa vedem ce obtinem:

Pe coloana 1 avem lista de cuvinte si fraze care contin ‘carti’ sau ‘marketing’, sortate initial dupa relevanta.

Pe coloana 2 cat de intensa este concurenta pe spatiile de reclama, pentru cuvantul/fraza respectiva.

Pe coloana 3 numarul de cautari pe Google in luna iunie, realizate de pe computere cu IP de Romania (conform selectiei de care am discutam mai devreme)

Pe coloana 4 numarul mediu de cautari, pe luna,  in ultimele 12 luni, in orice limba si din orice tara.

Pe coloana 5, in capul de tabel, putem selecta tipul de potrivire. Daca alegi ‘Broad‘ vei vedea cate cautari includ termenul din coloana 1 sau variante ale acestuia. Daca alegi ‘Phrase‘ vei vedea cate cautari care s-au facut includ exact fraza/cuvantul ales (dar care pot include si alte cuvinte in plus). Daca alegi ‘Exact‘ vei vedea cate cautari s-au facut care includ doar cuvantul/fraza din coloana 1 si absolut nimic altceva in sirul de cautare. Iar ultima optiune ‘Negative‘ iti arata cate cautari s-au facut excluzand in mod specific acel cuvant/fraza cheie.

Pentru inceput lasa optiunea ‘Broad’ urmand ca ulterior sa rafinezi selectia daca este cazul.

Ce am aflat folosind acest instrument?

  • In primul rand am aflat ca in medie, in ultimele 12 luni, pe Google au fost cam 1000 de cautari pentru combinatia ‘carti marketing’ si variante ale acesteia.
  • Am mai aflat ca in luna iunie au fost 550.000 de cautari care au inclus cuvantul ‘carti’ si 246.000 care au inclus cuvantul ‘marketing’. Nu foarte relevant pentru ca nu neaparat cine cauta carti sau marketing cauta carti de marketing.
  • Am mai aflat in iunie ca au fost 2400 de cautari pentru ‘curs marketing’ plus inca 1900 pentru ‘cursuri marketing’ deci un total de 4.300 de cautari pe acest subiect. Asta e interesant
  • Mergand mai jos in lista (nu se mai vede in acest screenshot) am descoperit ca au fost 5.400 de cautari pentru ‘strategii marketing’. La fel o informatie utila.

Deja daca vreau sa vand carti de marketing online imi este destul de clar ce fel de titluri ar trebui sa aleg si sa promovez in mod special in magazin si pentru ce cuvinte cheie ar trebui sa optimizez anumite sectiuni din magazin.

Am deja idee cam la ce nivel de trafic ma pot astepta daca imi fac reclama (si platesc suficient ca sa fiu intr-o pozitie de sus) pentru aceste cuvinte cheie SAU daca ajun gin primele pozitii in rezultatele organice. Si cum toate aceste cifre se refera doar la Google si sunt aproximative pot sa le inmultesc cu 1.5 ca sa estimez potentialul total.

Dar nu ma opresc aici. Pasul urmator este sa aflu ce titluri si autori cunoscuti au carti in domeniul marketingului si sa vad cat de des sunt cautate cartile acestora sau autorii.

Spre exemplu am observat ca ‘marketing management’ a avut 3.600 de cautari in iunie. Tinand cont ca exista o carte cu acelasi nume scrisa de Philip Kotler as putea sa vad cate cautari pentru acest autor exista.

Deja am mai descoperit cel putin 6 fraze noi care au relevanta pentru magazinul meu si m-am convins ca ar fi indicat sa creez o pagina speciala pentru acest autor (e si normal pentru ca e considerat taticul marketingului).

Keyword Tool mai are si alte bunatati

Daca ma duc mai jos in pagina imi sugereaza si alte cuvinte cheie care nu sunt in lista mea dar au legatura cu subiectul. Cautand dupa aceste cuvinte pot extinde si mai mult lista si poti estima si mai bine traficul.

Tort ce trebuie sa fac este ca atunci cand identific o fraza care ar putea indica interesul pentru o carte de marketing sa notez numarul de cautari si sa o adaug in lista mea.

Rezultatul: adunand ce am pana acum stiu deja ca volumul lunar de cautari pentru materiale de marketing este de peste 25.000. Tinand cont ca nu am intrat decat superficial in subiect (am verificat doar o singura cautare specifica legata de autor sau titlu) pot relaxat (si conservator) sa estimez ca numarul real de cautari legat de subiect este de cel putin 50.000.

Sa trecem acum la …

Pasul 2 – estimarea vanzarilor

Ai cel putin 50.000 de persoane interesate de carti si materiale de marketing. Nu toti vor ajunge la tine pe site, dar daca investesti in publicitate poti sa aduci 10.000 de vizitatori lunar la tine pe site.

Folosind Adwords care are o rata de conversie de circa 1-2% (chiar si mai mult DACA reclama este bine facuta, astfel incat sa nu atraga clickuri din curiozitate) pot sa obtin 100-200 de comenzi in fiecare luna (pentru care voi plati probabil cam 1.000 de euro.

Mai iau in calcul ca in circa 12 luni traficul adus de motoarele de cautare si de site-uri partenere (motoare de preturi, bloguri, forumuri) poate ajunge si el la 10.000 de vizitatori/luna deci inca 100 de comenzi de aici.

Plus traficul de la clientii care au acceptat sa primeasca newsletter de la tine (cei 200-300 de clienti care comanda in fiecare luna ajung probabil la cateva mii pana la sfarsitul anului) – repeat business la un pret mult mai mic decat in cazul comenzii initiale.

Una peste alta in 12 luni magazinul are potentialul sa obtina intre 300 si 500 de comenzi in fiecare luna. Acum sa vedem ce inseamna asta in bani.

Pasul 3 – estimarea profitului

Ca sa finalizez calculul mai trebuie sa stii valoarea medie a comenzii si procentul de adaos pe care il vei avea.

La carti editurile iti dau intre 20 si 30% reducere deci sa spunem ca media va fi de 25%.

Considerand valoarea medie a comenzii la 100 RON (vorbim de carti de afaceri) rezulta o marja de 25 RON, scazand TVA raman 21 RON.

Asadar te poti astepta la un profit brut de 6.300-10.500 RON. Din care sa nu uiti sa scad publicitatea – 4.200 RON =>2.100-5.900 RON din care trebuie sa-ti scazi celelalte cheltulieli si sa faci un profit. E bine sau rau? Asta tu stii tinand cont de celelalte cheltuieli pe care le vei avea.

De retinut la final

Asa cum am totr repetat mai devreme calculele sunt aproximative si relaxate. Mai sus nu am un plan de afaceri ci o estimare initiala grosiera a potentialului afacerii.

Daca dupa ce faci aceasta analiza domeniul ti se pare interesant trebuie sa iti faci un plan de afaceri detaliat pe primele 12 luni si o strategie pe 3-5 ani.

Acestea trebuie sa intre mult mai in detaliu in estimarea potentialului de trafic, trebuie sa enunte fiecare presupunere facuta (nu uita ca am estimat 1-2% rata de conversie, ca vei avea 5.000 de vizitatori din motoarele de cautare si alte site-uri etc.), sa identifice competitorii si strategiile de diferentiere de acestia, sa stabileasca detaliile logistice si costurile acestora, sa estimeze evolutia numarului de clienti, investitia necesara de numerar etc.

Documentele de mai sus sunt necesare nu doar ca sa iti planifici si atragi resursele necesare ci si pentru a putea sa evaluezi periodic unde te afli si sa efectuezi corectiile necesare.

Popular: 3%

Generalitati/stiri, Planificare, Promovarea produselor , , ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. iulie 19th, 2010 la 13:55 | #1

    Rata de conversie medie pe adwords de 1-2% e rezultata din statistici in Romania ? pe produse generale ?

  2. iulie 19th, 2010 la 14:04 | #2

    Romania, carti, campanie targetata specific pe cuvinte cheie relevante. La unele grupuri de reclame am ajuns si la 5%.

    Dar am favorizat relevanta fata de volumul de trafic. Adica am preferat sa avem trafic mai mic dar sa stam pe plus. Oricum 1% e o rata de conversie uzuala in multe domenii.

  1. septembrie 3rd, 2009 la 21:07 | #1