Acasă > Planificare, Promovarea produselor, Uncategorized > Promovarea produselor prin publicitate online si SEO

Promovarea produselor prin publicitate online si SEO

iulie 25th, 2009

Promovarea produselor este echivalenta cu alimentarea masinii cu benzina. Nu ai benzina in rezervor nu mergi cu masina. Nu ai promovare, nu vinzi.

Promovarea produsului inseamna optimizare de site (SEO), campanii de promovare (si cand ma gandesc la o campanie de promovare am in vedere actiuni planificate, cu obiective bine stabilite) online si offline – reclama pay per click, PR, branding, programe de afiliere, stickere lipite pe ambalajul produselor si in general tot ce te poate ajuta sa obtii mai multe comenzi in magazin.

Dintre toate metodele pe care le ai la dispozitie pentru a-ti atrage clientii doua sunt cele mai importante: publicitatea online in sistem pay per click si optimizarea pentru motoarele de cautare.

Prima iti aduce clienti imediat ce derulezi o campanie de promovare si te poate ajuta sa-ti formezi rapid o baza de clienti sau sa misti un stoc de produse greu vandabile (printre altele). A doua iti creste profitabilitatea pe termen mediu si lung si iti sustine dezvoltarea afacerii.

Care e legatura intre o campanie pay per click si SEO?

Ambele incep cu o lista de cuvinte cheie (‘keywords’ in engleza). Sintagma cuvinte cheie este folosita pentru a desemna orice cuvant sau combinatie de cuvinte pe care cineva o scrie in caseta de cautare din Google, Yahoo sau alte motoare.

Cuvintele cheie sunt importante pentru ca iti arata ce cauta respectiva persoana si cat de profitabil ar fi sa o aduci pe site-ul tau.

Exemplu:

Cineva care cauta ‘asigurari‘ poate cauta stiri legate de asigurari, definitia cuvantului ‘asigurari’, ecemple de tipuri de asigurari sau orice altceva legat de subiect. E foarte greu sa-ti dai seama ce doreste de fapt.

Cineva care insa cauta ‘calculator asigurari rca‘ e destul de probabil ca vrea sa afle cat il costa o asigurare RCA. Daca vand rca online as vrea ca respectiva persoana sa ajunga la mine pe site si nu la concurenta pentru ca sunt sanse ca dupa ce ii arat cat costa sa si cumpere o astfel de asigurare.

Crearea listei de cuvinte cheie este foarte importanta pentru ca e foarte costisitor si complicat sa ajungi in top 10 Google (sau Yahoo sau …) sau sa-ti faci reclama pentru un numar mare de cuvinte/fraze cheie.

Si nici nu vrei asta. Vrei sa iti faci reclama si sa ajungi in topul rezultatelor de cautare doar pentru cuvintele profitabile pentru afacerea ta. Al doilea lucru pe care il au in comun publicitatea contextuala si optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare.

Cum afli cat de profitabil e un cuvant cheie pentru tine?

Calculand si testand. Teoretic ar trebui sa poti determina exact indicele de profitabilitate (IP) si profitul mediu brut / cuvant cheie la 100 de vizitatori (P100).

Ai nevoie sa stii:

  • cati vizitatori au ajuns pe site-ul tau cautand un anumit cuvant
  • cati dintre acestia au comandat ceva (sau au intreprins alta actiune pe care o masori)
  • care este profitul tau mediu pentru acea actiune, luand din calcul doar acest grup de vizitatori si costul crearii traficului

Exemplu:

  • Ai cheltuit 1.000 RON pe publicitate AdWords pentru ‘calculator pret RCA’
  • Ai avut 7000 de vizitatori
  • Ai primit 70 comenzi la care profitul mediu brut a fost de 45 RON.

Profitul mediu brut la 100 de vizitatori, pentru acest cuvant, a fost de 30.74 RON. (70 comenzi * 45 RON=3150 RON. Scazand 1.000 RON investitia in publicitate raman 2.150 RON. Impartind aceasta cifra la 7.000 de vizitatori si inmultind cu 100 obtinem indicatorul cautat)

Indicele de profitabilitate a fost de 2.15. Il calculam impartind profitul brut ramas la investitia initiala. Acest indice imi arata cati lei profit voi face pentru un leu investit in reclama pentru acel cuvant cheie.

Profitabilitatea depinde foarte mult de mesajul tau

Si asta afecteaza dramatic rata de conversie, indicele de profitabilitate si P100

Atunci cand iti faci reclama contextuala in sistemul PPC este obligatoriu sa testezi permanent mesajul pentru a obtine un cost cat mai bun/click, o rata de click cat mai mare si o rata de conversie cat mai buna.

E usor sa obtii o rata de click mare insa e foarte greu sa obtii o rata de click mare si o rata de conversie mare si, ideal, un indice de profitabilitate mare.

Rata de click depinde de mesaj si de pozitionarea lui.

Un mesaj aflat chiar deasupra listei de rezultate organice va obtine mult mai multe clickuri decat acelasi mesaj aflat pe penultima pozitie in coloana din dreapta de reclame.

Insa, pastrand pozitia constanta, un mesaj targetat pe subiectul cautat de vizitator va obtine mult mai multe clickuri profitabile decat un mesaj fara o promisiune clara care poate va obtine clickuri dar nu va aduce si profit.

Exemplu:

Revenim la cautarea ‘calculator asigurari RCA’. Am bolduit mai jos cuvintele care ar aparea automat bolduite si in reclama.

Reclama 1: Asigurari online – calculeaza preturi si comanda rapid. www.xyzasigurari.ro

Reclama 2: Calculator RCA – oferte de la 20 de asiguratori. Comanda online. www.rcarapidsibun.ro

Cineva care cauta sa afle cat l-ar costa asigurarea RCA si eventual sa si comande e mult mai probabil sa dea click pe a doua reclama decat pe prima. Mai mult, prima reclama este mai plauzibil sa atraga clickuri nevaloroase pentru ca este foarte generala. Se adreseaza oricui este interesat de o asigurare la modul general. Si cu cat publicul susceptibil sa dea click pe o reclama e mai diversificat cu atat sunt sanse mai mari sa nu cumpere ceva.

Desigur insa ca ambele reclame au aparut in urma cautarii ‘calculator asigurari RCA’. Asta inseamna ca cei care au pus reclama stiau ca cel care o va vedea cauta preturi de RCA si in mod sigur au un astfel de calculator pe site? Nu neaparat.

Daca in cazul reclamei 2 putem spune cu siguranta ca asa este, in cazul reclamei 1 sunt sanse sa ne inselam.

Afisarea reclamelor depinde nu doar de cuvintele cheie alese ci si de restrictiile impuse de cel care isi face reclama. Prima reclama e foarte posibil sa fi fost declansata de cuvintele ‘calculator asigurari’, care – in lipsa unor restrictii – va duce la aparitia reclamei si pentru cautari care contin acesti termeni plus alte cuvinte, cum e cazul cautarii noastre.

A doua reclama fiind foarte targetata este foarte probabil sa fi fost declansata de combinatia ‘calculator rca’, ‘asigurari rca’ sau chiar de combinatia completa ‘calculator asigurari rca’.

Si cand tragem linia profitabilitatea pentru aceasta reclama, atunci cand este declansata de combinatia de mai sus, va fi mult mai mare pentru reclama 2 decat pentru reclama 1.

Deoarece exista o potrivire mai mare intre ce cauta vizitatorul, ce promite reclama si ce ofera site-ul caruia i se face reclama.

Potrivirea mai mare are insa si alt efect asupra profitabilitatii. Afisarea reclamelor de catre Google are un singur scop: sa maximizeze incasarile Google.

Pentru a-si atinge acest scop Google foloseste in sistem de licitatie in care reclamele de la care castiga mai multi bani sunt afisate intr-o pozitie mai buna.

Banii incasati de Google din reclama depind de mai multi factori printre care se numara: cat plateste pe click respectivul advertiser si cate clickuri primeste reclama respectiva la 100 de afisari.

Exemplu (simplificat) de licitatie Google:

Reclama 1: cost/click 10 centi, rata de click 5%

Reclama 2: cost/click 20 de centi, rata de click 2%.

Care crezi ca va fi afisata pe o pozitie mai buna?

Sa facem un calcul rapid: reclama 1 aduce 50 de centi la fiecare 100 de afisari. Reclama 2, desi plateste dublu/click aduce doar 40 de centi la fiecare 100 de afisari. Ca atare reclama 1 va fi afisata pe o pozitie mai buna.

Ce inseamna asta pentru advertiserul respectiv?

  1. plateste de 2 ori mai putin/click decat  firma de pe locul 2
  2. obtine de cel putin 2.5 ori mai multe clickuri (de fapt obtine probabil de 5 ori mai multe datorita pozitiei mai avantajoase in care este afisata reclama.
  3. poate scadea pana la 9 centi pretul maxim oferit si tot isi va pastra pozitia favorita.

Asadar calitatea reclamei afecteaza nu doar profitabilitatea ci si numarul de vizitatori, foarte important pentru a atinge mai rapid pragul de rentabilitate (sa nu uitam ca profitul brut/comanda trebuie multiplicat cu un numar minim n de comenzi astfel incat sa acopere cheltuielile fixe ale firmei).

Am aflat cuvintele cheie, mesajele care functioneaza si profitabilitatea – ce urmeaza?

In primul rand multa reclama folosind aceste elemente, cu conditia desigur ca la fiecare leu investit sa obtii un profit si cu conditia ca majorarea vanzarilor ca urmare a reclamei sa nu aduca dupa sine o crestere a costurilor fixe/unitate vanduta mai mare decat profitul respectiv.

In al 2-lea rand acum poti incepe optimizarea site-ului pentru motoare de cautare (SEO). Asa cum spuneam si la inceput, acest trafic gratuit adus de motoarele de cautare te va ajuta sa-ti cresti si mai mult profitabilitatea.

Am spus trafic gratuit? E desigur o metafora. Chiar daca nu platesti o suma fixa / vizitator traficul din motoarele de cautare nu este chiar gratuit. Uneori poate fi mai scump decat cel platit. De exemplu atunci cand platesti pe cineva sa-ti optimizeze site-ul si nu obtii rezultalele scontate. Sunt bani (sau daca te-ai ocupat singur de asta e timp, adica tot bani) pe care ii investesti fara sa ai garantia unor rezultate sau garantia mentinerii in timp a acestor rezultate.

Si in functie de domeniul in care concurezi poate fi aproape imposibil sa atungi o astfel de pozitie fara sa investesti mai mult decat face.

Sa nu se inteleaga din asta ca desconsider optimizarea ca instrument de promovare. Dimpotriva. Daca investitia in SEO este facuta cu cap (in baza unei analize a cuvintelor cheie si competitiei, a unui plan pus la punct si intr-un buget rezonabil) poate fi cea mai profitabila investitie online pe care o vei face pe termen mediu si lung.

Daca insa e greu, nerentabil (foarte rar, recunosc) sau nu ai timpul necesar sa atingi si sa pastrezi o astfel de pozitie ai mereu solutia de backup – publicitatea PPC – care are rezultate garantate (platesti un click pe care sigur il primesti … sau hai sa zicem 90% daca tinem cont de frauda).

Popular: 1%

Planificare, Promovarea produselor, Uncategorized , , , , ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. Nu exista comentarii.
  1. Nici un trackbacks momentan.