Acasă > Promovarea produselor > Promoveaza-ti firma prin email marketing, nu prin SPAM

Promoveaza-ti firma prin email marketing, nu prin SPAM

august 7th, 2009

Unele sunt de-a dreptul enervante, altele sunt amuzante, altele sunt plate ca apa de la robinet (cu un usor miros de clor si continut bogat de substante nedorite) insa majoritatea au in comun ceva – sunt nerelevante si te conving sa nu cumperi vreodata ceva de la respectivele firme. Eventual sa dai un reply furios, sa treci expeditorul pe lista neagra si chiar sa faci o reclamatie.

Ma refer desigur la mesaje nesolicitate primite pe email cunoscute si ca SPAM.

Ce inseamna de fapt SPAM si de ce e important sa stii asta?

Spamul are 2 definitii. Una obiectiva si una subiectiva.

Cea obiectiva e simpla si usor de respectat pentru cei care nu vor sa fie considerati spammeri:

SPAM inseamna un mesaj publicitar pe care nu l-ai solicitat si pe care nu ti-ai dat consimtamantul sa-l primesti. Nu trimiti in masa mesaje publicitare nesolicitate, nu faci spam.

Din punct de vedere legal se pot gasi diverse interpretari si portite care sa permita unui ‘marketer’ cu obrazul gros sa-ti inunde casuta postala cu ofertele lui fara ca tu sa poti face mare lucru ca sa-l opresti (cel putin in Romania) dar asta e alta discutie,

Definitia subiectiva e insa mai importanta si mai greu de respectat. Ea spune asa:

SPAM inseamna orice considera primitorul ca e SPAM. Periculos de lejera si supusa interpretarii. Daca persoana respectiva nu-si aduce aminte de tine, mesajul tau pare spam, nu e clar cum ai ajuns sa-i scrii si de unde ai adresa lui sau mesajul nu e relevant … bang. Ai fost judecat si condamnat fara drept de apel. Esti spammer.

Ce se poate intampla daca trimiti spam sau esti confundat cu un spammer

Realist vorbind, din punct de vedere legal nu patesti nimic in Romania daca trimiti spam. Sau nimic notabil. O amenda de cateva milioane presupunand ca cel care te reclama are rabdarea, nervii, timpul si vointa necesare ca sa obtina aceasta sanctiune impotriva ta.

Exista insa si alte efecte negative pe care trebuie sa le ai in vedere.

Din punct de vedere tehnic

  • Yahoo Mail, Gmail, Hotmail si altii au un buton proeminent – ‘Raporteaza ca spam’. Daca suficient de multi primitori dau click pe acel buton mesajele tale viitoare vor ajunge automat in folderul de spam nu doar la ei ci si la orice alta persoana care foloseste serviciul respectiv de email
  • Providerul tau de internet iti poate suspenda contul. Asta inseamna ca site-ul tau nu va functiona si nu vei mai putea primi si trimite mesaje de email pana cand nu clarifici problema
  • Domeniul tau de internet poate fi trecut pe ‘listele negre’ ale marilor furnizori de servicii de internet, insemnand ca mesajele tale, chiar si legitime, vor fi marcate automat ca spam sau chiar sterse.

Din punct de vedere al vanzarilor si reputatiei

Este ca si cum ai iesi pe strada la 12 noaptea cu o portavoce si ai incepe sa strigi ca vinzi chibrituri. Majoritatea celor pe care ii trezesti din somn te vor ignora, cativa vor iesi la geam si vor arunca cu pungi cu apa, cativa vor iesi in strada sa te bata si poate, daca ai noroc, vezi gasi un paznic de noapte fumator, ramas fara gaz in bricheta, care va cumpara de la tine. Si a doua oara cand mai treci pe acolo va fi si mai rau. Pur si simplu nu merita. Nu daca vrei sa faci afaceri pe termen lung.

  • Imaginea firmei va avea de suferit. Cel putin in ochii persoanelor active, care sunt cat de cat familiare cu internetul si sunt deja deranjate de spam. Adica cei care de obicei cheltuiesc bani pe internet si pe care te-ar interesa sa-i ai de clienti.
  • Vanzarile nu vor fi spectaculoase. Daca iti imaginezi ca trimitand 1 milion de mesaje vei primi 1% vizitatori sau comenzi te inseli. Rata de raspuns la spam e foarte mica. 1 la 12.500.000 conform unor studii. Adica la 12.500.000 de mesaje vei primi o comanda. Ouch. Desigur ca cifra e aproximativa insa si daca ar fi de 10 ori mai mare rata de conversie e tot mica.

Nota: am trecut in revista cele de mai sus pentru ‘spammerii de ocazie’ – firme sau persoane altfel de buna credinta dar tentate sa incerce aceasta metoda de ‘promovare’ pe principiul ‘daca altii trimit hai sa incerc si eu ca n-o fi foc’.

Cei care fac spam ‘profesionist’ nu trimit mesajele de pe contul lor de internet sau de pe adresa firmei. De fapt e foarte greu sa ii si identifici asa incat reputatia firmei si clienti pe termen lung sunt expresii fara valoare pentru ei.

Cum sa eviti sa fii confundat cu un spammer

Revenind la tine si la mine, care vrem sa folosim emailul ca metoda de promovare legitima si eficienta – iata cateva recomandari pentru a reduce riscul ca mesajele trimise sa fie confundate cu un spam.

  1. Trimite mesaje doar la cei care si-au dat acceptul si precizeaza la sfarsitul mesajului cand si-a dat acceptul de a primi mesaje de la tine persoana respectiva si pe ce site. Formulari vagi de genul ‘pe unul din site-urile noastre sau ati comandat de la noi’ nu sunt utile pentru a reaminti cuiva ca intr-adevar s-a abonat si nu e vorba de un mesaj trimis de un necunoscut.
  2. Trimite mesaje relevante. Daca destinatarul s-a abonat la un newsletter despre biciclete nu-i trimite informatii despre laptop-uri, pe principiu ca poate are nevoie si de asa ceva. Daca ai un magazin care vinde de toate, segmenteaza baza de date si trimite mesaje potrivite cu istoricul de cumparaturi si de produse vizionate in site de respectivul client.
  3. Foloseste o adresa usor de recunoscut, mereu aceeasi. Tine cont de faptul ca unele programe de email nu arata numele destinatarului (asa cum este el definit in mesaj) ci doar adresa de email. Poate tu ai definit la expeditor ‘SomnUsor.com‘ dar adresa de pe care trimiti de fapt este ‘sender12@firmata.ro‘. In cazul in care destinatarul vede o adresa necunoscuta sau fara legatura aparenta cu subiectul mesajului sunt sanse sa considere ca e vorba de un spam.
  4. Stabileste si respecta o frecventa rezonabila a trimiterii de mesaje. Prea des si poti deveni enervant. Iar oamenii nervosi pot marca drept spam si mesaje despre care stiu ca nu sunt spam.  Prea rar si destinatarii vor uita de tine, crescand sansele de a fi confundat cu un spammer. Ca regula empirica – daca esti un brand cunoscut si clientul face afaceri cu tine des sau iti recunoaste usor numele poti trimite mesaje mai des decat daca putina lume a auzit de firma ta.Spre exemplu trec mai usor cu vederea ca Amazon imi trimite de 2 ori pe saptamana oferte speciale (care sunt si relevante pentru mine) dar ma deranjeaza cand o firma de mobilier de la care am cumparat o data ceva imi trimite saptamanal cate o oferta noua. Motiv pentru care sunt sanse mari sa ma dezabonez.
  5. Trimite mesajele de pe un server care are reputatie formata fata de ISP-uri. Exista firme specializate in trimiterea de mesaje care au politici ferme antispam si care si-au castigat astfel ‘increderea retelei’. Trimitand de la un astfel de provider ai sanse mai mari ca mesajele sa junga in Inbox si nu in folderul de Spam/Junk mail.

Popular: 100%

Promovarea produselor , ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. august 8th, 2009 la 10:07 | #1

    Hey!

    Fain articolul desi cam lung, dar imi place analogia cu spamul si vanzarea de chibrite. Chiar am simtit ca asa e un spammer. Oare o sa se rezolve multe cu ipv6?

  2. august 8th, 2009 la 10:59 | #2

    N-am idee ce impact va avea ipv6 asupra spamului realizat de ‘profesionisti’ pentru ca nu sunt familiar cu implicatiile tehnice ale acestui nou sistem si cu subtilitatile tehnice ale trimiterii de spam sau blocarii lui.

    Mesajul din acest articol e insa pentru cei care trimit ocazional spam, de pe yahoo, hotmail (sau uneori chiar de pe adresa firmei lor – da am vazut si asa ceva) pentru ca au primit si ei spam si s-au gandit ca e o idee buna sa incerce asa ceva.

    Si pentru cei care vor sa foloseasca emailul ca instrument de marketing dar nu stiu inca prea bine cum sa se fereasca de potentiale probleme.

  3. Daniel T
    Daniel T
    august 11th, 2011 la 18:29 | #3

    ipv6? Pentru spameri e doar de bine – si ma refer aici la resursa principala a spamerilor – multe multe ip-uri. Cat despre spameri – am intalnit unii romani (romarg, promovareemail, directmarketing, activsoft, etc) care auzi ce mi-au raspuns la o notificare : „…nu e problema noastra ceea ce fac clientii nostri.” – foarte tare. Eh si daca vor citi articolul ii anunt ca tehnicile lor de tracking sunt praf, iar profesionalismul (vazand asa raspuns) lasa mult de dorit.

  4. Ursan
    Ursan
    ianuarie 13th, 2013 la 21:15 | #4

    Salut,

    As vrea sa trimit un mail la 2.000 de adrese de e-mail, este pentru promovarea site-ului, o singura data.
    Ce solutii am ca mail-ul sa ajunga la destinatari fara ca sa fie spam si fara ca sa am incidente.
    Multumesc

  1. Nici un trackbacks momentan.