Acasă > Generalitati/stiri, Planificare > Autostrada soarelui si vanzarile online din Romania

Autostrada soarelui si vanzarile online din Romania

aprilie 23rd, 2010

Acum doi ani mergeam spre mare pe autostrada Soarelui bucurandu-ma de cat de rapid voi ajunge acolo. La un moment dat m-am trezit in fata cu o curba stransa si cu semnul de ‘sfarsit autostrada’.

O idee geniala a constructorilor care m-a facut sa franez brusc de la 179km la ora (tin la permisul de conducere) la sub 100, ca sa evit sa ies in peisaj. Doua ore si 60 de km mai tarziu (sau cati sunt de acolo pana la mare) ajungeam in sfarsit la destinatie. Facusem mai mult pe ultimii km decat pe toata autostrada.

Am dat acest exemplu pentru ca seamana foarte mult cu experienta tipica a cumparatorului online. Pana cand trimite comanda totul e rapid, simplu si frumos. Dupa care… Dumnezeu cu mila. Se termina autostrada si intra pe drumurile patriei pline de gropi si lucrari de constructii.

Poate primeste comanda, poate nu. Poate vine la timp, poate nu. Poate gaseste tot ce a comandat, poate nu. Poate curierul suna inainte sa vina si intreaba cand esti la adresa sau poate suna sa te anunte ca te asteapta la usa si sa te intrebe de ce nu stai acasa sa-l astepti. S.a.m.d.

Nu dispera insa pentru ca lucrurile se schimba in bine (desigur, asta daca esti cumparator si nu comerciant).

In ultimii 2-3 ani asteptarile clientilor s-au schimbat

Acum cativa ani nu cred ca existau prea multi clienti care sa se astepte ca ceea ce apare intr-un magazin online sa si existe fizic in stoc si sa fie si livrat intr-un interval de timp rezonabil.

Era un joc de ruleta. Dupa ce gaseai produsul online luai la telefon n magazine pana gaseai unul care chiar il avea si care putea sa si livreze intr-un interval de timp rezonabil.

Imi aduc aminte ca prin 2007 am sunat la vreo 10 magazine cautand un anumit model de aparat de filmat HD si, desi la toate aparea produsul in oferta sau chiar pe stoc, nu am reusit sa il cumpar de nicaieri pentru ca de fapt importatorul epuizase stocul.

Ajungand mai aproape de zilele noastre, nu mai departe de acum 6-9 luni eram un pic frustrat de faptul ca, desi un produs aparea pe stoc la emag, desi eram la 10 minute de ei, desi platisem cu card, nu puteam sa ma duc sa ridic produsul deoarece comanda statea ore intregi intr-o coada de asteptare inainte de primi o confirmare (de observat ca aveam deja alte asteptari).

Astazi intru pe site la emag si ma astept ca ceea ce apare pe stoc chiar exista si ca il pot lua imediat daca ma deplasez pana acolo. Si chiar se intampla asa in majoritatea cazurilor.

Rezultatul este ca m-am surprins frecvent in ultima perioada facand acelasi si acelasi lucru.

Mai exact am intrat pe emag si am cautat produsul pe care il vroiam – nu am stat sa fac research pe 10 site-uri ale concurentei sau de preturi ci m-am dus direct acolo. Am gasit produsul – nu vroiam unul anume ci ma interesa sa aiba un raport decent calitate/pret si sa fie pe stoc. Am platit online cu card. Dupa care m-am suit in masina si in 10 minute am fost la emag de unde l-am si luat.

E adevarat ca in toate cazurile a fost vorba de produse relativ ieftine – 2-3 sute de lei – si e adevarat ca showroom-ul emag e la cateva minute de mine. Dar in acelasi showroom gasesc mereu multe persoane care fac acelasi lucru ca mine si care nu cred ca stau toate in imediata apropiere.

Faptul ca unele magazine online reusesc sa ofere alte standarde ale serviciilor a ridicat stacheta foarte mult. Si nu doar pentru mine, care sunt poate un caz particular.

Chiar acum 2 zile am vazut un mesaj de la un client din Gorj, care comandase si platise cu card cateva carti si care – la cateva minute dupa plasarea comenzii – ne-a dat forward la emailul de confirmare primit de la procesatorul de card, precizand ca vrea sa primeasca pachetul in maxim 2-3 zile (chiar daca in magazin era clar afisat un termen estimat de livrare de circa o saptamana, luand in calcul ca in provincie posta livreaza un pachet in minim 3-4 zile). In plus zilnic avem clienti care comanda in magazine si apoi suna si intreaba daca pot sa ridice personal coletul.

Clientii nu mai vor sa astepte si se orienteaza spre comerciantii care pot sa le raspunda asteptarilor. Fie ca e vorba de livrare rapida, fie ca e vorba de ridicarea personala a coletului.

Retailul clasic si comertul online se amesteca din ce in ce mai mult

Comertul electronic a aparut din ideea de a oferi clientilor acces la un numar mare de produse, fara a fi necesara o investitie semnificativa in cumpararea sau inchiririerea unui spatiu de expunere.

Jeff Bezos si-a dat seama ca un magazin electronic care expune milioane de carti va avea vanzari mai mari decat oricare magazin fizic in care limitarile de spatiu fac imposibila afisarea si gestionarea eficienta a unui numare mare de produse (ca sa expui 3milioane de carti in doar 5 exemplare fiecare ti-ar trebui macar 100.000mp de spatiu + o armata de oameni care sa rearanjeze cartile pe rafturi si sa tina inventarul + un spatiu enorm de parcare + o metropola care sa poata sustine un flux de cumparatori suficient de mare +…).

Insa un magazin electronic mai are si alt avantaj. Clientul pierde mult mai putin timp pentru a gasi produsul cautat. Nu mai trebuie sa plece de acasa pentru a umbla prin magazine ore intregi fara garantia ca va gasi ceea ce cauta. Acum poate sta comod in fata computerului si poate gasi, in doar cateva minute, orice il intereseaza.

Si aici apare fenomenul destul de des intalnit in ultima vreme. Dupa ce a gasit si comandat produsul in cateva minute clientul incepe sa vrea sa il si primeasca in cateva minute. In fond daca e asa de usor sa il gasesti si sa il platesti, de ce trebuie sa fie asa de greu sa il primesti?

Si daca unii pot sa iti ofere aceasta experiente, de nu pot si altii? Si daca altii nu pot nu mai cumpar de la ei chiar daca sunt mai ieftini.

Pentru ca in majoritatea cazurilor un produs ceva mai scump livrat azi bate acelasi produs un pic mai ieftin dar livrat peste 10 zile.

Ce se va intampla de acum incolo?

Momentan lupta se da inca pe stocuri si disponibilitate. Castiga inevitabil cei care au produsul si il pot livra intr-un interval de timp rezonabil. Pe termen scurt vor mai supravietui si cei care nu exista decat ca front-end, fara un stoc real in spate, insa au preturi mici.

In 3-5 ani insa – pe masura ce piata se va stabiliza – vor ramane pe piata doar cateva magazine mari in fiecare domeniu, plus magazinele de nisa care pot lupta cu ele concentrandu-se pe un domeniu si oferind o selectie mai larga de produse (pe acea nisa) plus informatii valoroase pentru clientii lor.

Asta nu inseamna ca cele cateva mii de ‘stafii’ din sectiunea de comert electronic de pe trafic.ro vor disparea.

Unele vor disparea si altele le vor lua locul, pentru ca magazinele online sunt inca un ‘El Dorado’ pentru multi intreprinzatori.

Un vis care de obicei se destrama cam in 6-12 luni dupa ce s-a deschis magazinul electronic, de obicei din cauza ca cel care a pornit afacerea nu si-a pus de la inceput toate intrebarile si nu s-a informat suficient ca sa inteleaga ce trebuie sa faca pentru a avea succes in vanzarile online (hint: daca primul lucru pe care il faci este sa cauti preturi pentru solutia tehnica, mai bine iti pui banii intr-un depozit bancar).

Altfel, peste 12 luni acei bani vor fi in buzunarul unei firme de programare sau al studentului care ti-a instalat OScommerce/Magento/ZenCart iar tu iti vei face calculul ca sa vezi cati bani si timp ai pierdut).

Edit: mi-a spus un prieten ca imi descurajez clientii cu articole de genul asta. Nu am intentia sa sperii pe nimeni. Vreau doar sa combat ideea ca un magazin online este o afacere care se face in weekend, in timpul liber si fara bani. Se poate face cu multi bani, cu mult timp sau cu o combinatie de bani si timp + obligatoriu o informare corecta si cuprinzatoare asupra subiectului.

Popular: 5%

Generalitati/stiri, Planificare , , ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. Name
    Name
    aprilie 26th, 2010 la 10:00 | #1

    D c mergeai cu 179 km/h cand limita e de 130 ?! [franai mai usor + ca toata lumea stie ca autostrada Bucuresti-Constanta e defapt Bucuresti-Cernavoda] Sa inteleg ca si cumparatorul se asteapta la prea multe cand comanda online ?!

  2. aprilie 26th, 2010 la 11:54 | #2

    Ca sa nu ramai curios: mergeam cu 179 pentru ca facusem o ora pana sa ies din oras, era uscat pe jos, drumul era foarte liber, aveam anvelope sport run flat si masina potrivita ca sa pot sa franez la timp in caz de neprevazut, stiam ca la un moment dat drumul bun se va termina si mi-am asumat o amenda in caz ca ma opreste cineva. Desigur ca daca ar fi fost semnalizata iesirea mai din timp – adica nu cu 100m inainte de curba – as fi franat mai din timp.

    Revenind la subiect: da, trecerea de la online la fizic nu e lina in majoritatea cazurilor, pentru ca de multe ori comerciantii nu pot sa raspunda asteptarilor create de magazinul lor. E destul de usor sa faci un magazin sa arate frumos. E greu insa sa livrezi produsul asa cum se asteapta clientul sa o faci.

  3. Name
    Name
    aprilie 29th, 2010 la 09:33 | #3

    cauciucuri sport/nesport limita e limita, poate ca pt 130 km/h semnul aflat la 100 m era suficient (mai ales cu cauciucuri sport run flat in 50m opresti garantat :D)

    Pai vorbeam de cumparator, nu de comerciant.

  4. aprilie 29th, 2010 la 09:51 | #4

    Chiar spuneam mai sus ca lucrurile merg spre bine pentru cumparatori. Fata de acum 2-3 ani e o imbunatatire vizibila. Deja sunt magazine puse la punct pe piata romaneasca si ma astept ca numarul lor sa creasca.

    La fel cum ma astept ca cele care nu tin pasul sa dispara sau sa-si piarda cota de piata. E un proces natural de selectie :)

  5. Name
    Name
    mai 2nd, 2010 la 21:34 | #5

    Adevarul e ca sunt vreo 2 puse la punct … sper sa dispara mai repede cele care nu sunt puse la punct. [procesul asta e destul de lung]. O problema am cu emagul de exemplu care are si showroom. Dc eu comand de pe net trebuie sa astept pana „proceseaza” ei comanda [si chestia asta dureaza o gramada] si apoi evident drumul de la ei catre mine. Pe cand dc ma duc direct la ei in showroom in 15 min cel mult le-am platit/luat/testat. Si alta chestie e ca nimeni nu are habar de performantele produselor, dc ii intrebi doar isi dau cu parerea.

  6. mai 2nd, 2010 la 23:21 | #6

    Apropo de emag – ultima data cand am comandat (acum 2 saptamani) comanda s-a procesat foarte rapid. Cred ca au mai schimbat ceva la sistem.

  7. Name
    Name
    mai 3rd, 2010 la 10:58 | #7

    La mine [prin noiembrie anul trecut mi-am luat un rucsac de laptop] am facut comanda pe la 10 dimineata, astept sa ma sune careva ca am bifat ca vreau sa ma sune,evident nu ma suna, pe la 16 aveam drum pe langa emag si dau un telefon sa vad care mai e statusul si dc pot sa il iau atunci, imi raspunde o duduie care sictirita imi zice ca pot sa trec sa il iau la 18.

  8. mai 6th, 2010 la 15:25 | #8

    Asteptarile clientului au dus la o concurenta acerba.

    Totusi, pe unele segmente inca sunt multe neconcordante intre a fi un produs in stoc si a nu fi… am vrut acum cateva luni sa cumpar un anumit telefon…nimeni nu-l avea fizic pe stoc. (la emag era mai scump! dar era).

    Iar la magazinul nostru… avem sute de produse si la toate suntem cu stocul real. E munca titanica sa tii sute de produse cu stocul real pe site atata timp cat vinzi si la showroom dar se merita…clientii se intorc… si mai sunt unii care nici nu fac comanda ci vin direct la sediu.

  9. Sabina
    Sabina
    martie 10th, 2013 la 20:42 | #9

    Foarte bune articole :-)

  1. Nici un trackbacks momentan.