Acasă > Generalitati/stiri, Planificare, Promovarea produselor > SEO pentru magazine electronice cu buget redus (HBO)

SEO pentru magazine electronice cu buget redus (HBO)

februarie 4th, 2012

Investitia in promovarea unui magazin online nu este profitabila imediat (cu mici exceptii). Poate fi profitabila pe termen mediu si lung daca este planificata cu atentie.

In articole anterioare am discutat despre optimizarea profitabilitatii reclamelor AdWords si despre promovarea online in general. Astazi e randul SEO (search engine optimization) si a unei variante ‘low budget’ de SEO pe care eu o numesc HBO (human being optimization). Spun ca o numesc eu pentru ca nu am gasit inca acest termen folosit de altcineva desi conceptul ca atare exista.

Iti permiti sa faci SEO?

SEO-ul ‘adevarat‘ implica o serie de pasi care se repeta periodic:

  • analiza cuvintelor cheie care au relevanta pentru produsele/serviciile vandute
  • estimarea volumelor de cautari
  • estimarea valorii unei vizite rezultata din click-ul pe un rezultat in motoarele de cautare (rata de conversie x valoarea medie a comenzii pe acel cuvant cheie)
  • gruparea si ierarhizarea cuvintelor cheie in functie de potentialul de profit
  • analiza concurentei
  • optimizarea on-site si off-site
  • evaluarea rezultatelor – ce a dat rezultate, ce influente au aparut asupra numarului de cautari pentru anumite cuvinte (ex. fenomene naturale, sociale, culturale, legislatie etc.)

Toti pasii sunt importanti pentru ca degeaba optimizezi site-ul pentru cuvinte cu trafic redus sau pentru cuvinte cu trafic mare dar care iti aduc vizitatori dezinteresati.

Asta face ca optimizarea pentru motoarele de cautare sa fie un proces complex si relativ scump, care in plus:

  • nu stii cand va incepe sa aduca rezultate
  • nu stii ce rezultate va aduce
  • nu stii cat timp va da rezultate (vezi ursuletii Google)

Intr-o piata cu zeci/sute de milioane de potentiali clienti (ex. SUA) se investesc bugete serioase in SEO pentru ca potentialul de vanzari o permite – ex. o nisa de piata poate sustine prin vanzari cateva companii medii.

In Romania insa, singurele domenii care sunt suficient de profitabile pentru a permite organizarea unui proces de SEO ‘ca la carte’ sunt cele de masa, in care in 9 cazuri din 10 te confrunti cu companii mari.

Si totusi vrem si noi trafic din Google, Bing si Yahoo. Pentru asta exista HBO :)

Optimizarea pentru fiinte umane

E ceea ce facem majoritatea dintre noi cand nu avem acces la bugete mari, instrumente sofisticate si specialisti dar cu un ‘catch’. Bugetul e inlocuit de constanta, specialistul de  intuitie, observatie si bun simt iar scopul final este sa ii oferi vizitatorului o experienta utila si placuta.

Regulile HBO sunt simple:

1. Este o activitate planificata si organizata

  • Pentru a incepe trebuie sa iti faci o lista de cuvinte cheie, sa le grupezi si sa le ordonezi dupa importanta. Fiecare material publicat pe site trebuie sa includa cuvinte cheie dintr-o grupa astfel incat intr-un interval de timp stabilit sa treci prin toate.
  • Daca anumite cuvinte cheie au sezonalitate, planifica publicarea de continut astfel incat materialul sa apara in perioada potrivita (ex. ‘cadouri craciun’ ar trebui folosit spre sfarsitul lunii noiembrie astfel incat indexarea sa se produca cu ceva timp inainte de perioada de cumparaturi).
  • Calendarul de activitati te ajuta si sa depasesti perioadele de lipsa de inspiratie. Daca stii dinainte pe ce tema trebuie sa scrii iti poti strange din timp informatiile necesare.

2. Este o activitate constanta. De preferat zilnica.

  • Daca vrei sa urci in rezultatele motoarelor de cautare site-ul tau trebuie sa fie actualizat cat mai des cu informatii noi. Nu cu 100 de pagini la fiecare 3 luni, nu cu 1000 de pagini/an. Ci cu o pagina/stire/zi.
  • Ca si la maraton ritmul este elementul cheie. Trebuie sa iti gasesti ritmul si sa te tii de el. Pot fi 15 minute sau 30 de minute sau 2 ore/zi. Stabileste-ti un interval zilnic pentru asta si publica ceva pe site.

3. Respecta regulile de baza pentru optimizarea on-site

  • Continutul site-ului trebuie organizat conform bunelor practici in domeniu. Asta inseamna titluri de pagina unice si relevante, meta tag de descriere unic, structura corecta a site-ului, linkuri prietenoase (adresa paginii), folosirea H1 H2, cod html si css valid si curat, titluri pe linkuri si text ‘alternate’ pe poze.
  • Dintre toate regulile de optimizare asta e singura pentru a carei neaplicare nu ai nicio scuza deoarece implementarea ei depinde doar de tine.

4. Socializeaza cu clientii, cu furnizorii, cu concurentii

  • Social media conteaza din ce in ce mai mult pentru motoarele de cautare, ca semnal privind calitatea si relevanta unui site. Foloseste facebook si twitter pentru a comunica noutati, pareri, promotii; pentru a rezolva rapid probleme de customer service; pentru a vedea ce mai face concurenta (chiar daca in afaceri va luptati pentru aceiasi clienti asta nu inseamna ca nu puteti fi prieteni – politicienii nostri sunt cel mai bun exemplu in acest sens). Lista de followers este la fel de utila ca si cea de abonati la newsletter.
  • O prezenta diplomata si utila pe social media arata clientilor ca incerci sa fii cat mai aproape de ei si da o fata umana site-ului. In plus te ajuta la obtinere de linkuri incoming care sunt esentiale pentru a urca in rezultatele motoarelor de cautare.

5. Scrie pentru oameni, nu pentru motoare de cautare (human being optimization)

Am lasat la urma unul dintre cele mai importante aspecte. Chiar daca SEO clasic iti spune (si pe buna dreptate) ca textul trebuie sa includa exact cuvintele cheie pentru care optimizezi, daca forma rezultata este fortata si nenaturala mai bine o corectezi decat sa o lasi asa. Din 2 motive:

  • Poti pacali un motor de cautare sa te includa in rezultate insa un om va sesiza imediat daca pagina la care a ajuns ii este utila sau este doar o enumerare fortata de cuvinte cheie cu pretentie de continut. Daca nu ii este utila da ‘back’ si ajunge imediat inapoi in lista de rezultate. Si daca asta se intampla des Google (Bing, Yahoo) va invata ca pagina e inutila si o va cobori in rezultate, influentand negativ si rankingul general al site-ului.
  • La ‘sfarsitul click-ului’ te intereseaza ca vizitatorului sa ii placa site-ul, eventual sa dea un share pe facebook sau twitter, sa se aboneze, sa comande ceva. O va face doar daca gaseste ceva interesant, iesit din comun, diferit, uman. O persoana careia ii place site-ul tau si se implica face mai mult decat sute de vizitatori pasageri care nu vor mai reveni cu intentie la tine. Scrie pentru oameni si oamenii vor aprecia.

Popular: 1%

Generalitati/stiri, Planificare, Promovarea produselor ,



Vrei sa primesti informatii doar pentru abonati si notificari atunci cand public un nou articol? Aboneaza-te



* = camp obligatoriu

powered by MailChimp!
  1. Nu exista comentarii.
  1. Nici un trackbacks momentan.